مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس:

ثبت حادثه عکس خبری نیست

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ماه ۱۳۹۵

 چهاردهمین نشست روزنامه نگار در زوم  به نقد و بررسی یک دهه عکس های خبری رضا بعیدی عکاس روزنامه های چاپ شیراز و مدیر سایت مطبوعات فارس اختصاص داشت.
 
کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز با اشاره به تاریخچه عکاسی در دنیا گفت:از سال ۱۸۸۰ که اولین عکس های خبری در اروپا روی مطبوعات آمد،تا امروز داستان عکس های خبری خیلی متفاوت شده است.
 
وی یادآور شد: عکاسی ابتدا به عنوان فن متولد شد.کشف بود،تکنیک بود و هنر نبود و هیچوقت هم هیچ عکاسی نمی گفت من هنرمندم بلکه بر عکس ،عکاسان بزرگ می گفتند ما را با نقاشان نسنجید آنها کار دیگری می کنند و ما کار دیگری.
 
کمالی با تاکید بر اینکه عکاسی به عنوان یک حرفه در غرب و بعدها در ایران دنبال شد گفت:وقتی در دوره قاجار عکاسی به ایران آمد و در تهران و تبریز و شیراز رونق پیدا کرد به عنوان یک “حرفه ثبت” مطرح بود و تازه بعد از دوره رضاشاه است که شناسنامه به وجود آمد و همه باید برای شناسنامه یا همان سجل عکس می گرفتند لذا قبل از آن عکس عمومی نبود و عکاسی به عنوان حرفه آمد،نه هنر .عکس یک کشف و تکنیک بود.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به رونق گرفتن مطبوعات در دنیا گفت:عکاسی هنری تازه بعد از مطبوعات آمد و تا آن زمان هنوز عکس یک حرفه بود بعد خبر شد و بعد هنر شد.در دوره رونق مطبوعات عکس پیام می شود و زبانی در کنار زبان نوشتاری بود که به مطبوعات توان داد و مطبوعات نیز به عکس رونق دادند و تا اواسط قرن بیستم رابطه متقابلی با هم داشتند.
 
کمالی با مروری دوباره به سیر تاریخی عکاسی گفت:وقتی تکنیک عکاسی در خدمت عکاسی خبری،صنعتی و تبلیغی قرار گرفت بالآخره عکاسی هنری نیز پا به عرصه وجود می گذارد که البته راجع به آن خیلی بحث است.در هر حال این اهمیت عکس ،اهمیت عکاس را نیز جدی می کند و عکاس مولف با دید دقیق که ذهنش با مسائل مختلفی درگیر است می تواند در عکس های خبری عکس هایی بیافریند که در خاطره جمعی مردم می ماند مثل عکسی که از هیروشما گرفته شد یا عکس هایی که در جنگ ویتنام گرفته شد و یا عکس هایی که از رژه بسیجیان سپاه گرفته شد که آن عکس معروف چهره برگشته در فیلم ایستاده در غبار نیز بازسازی شد و وقتی شما آن عکس را می بینی هنوز آن عکس به اندازه شعرها و پیام های زیاد اثر گذار است.
 
 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به مجموعه عکس های رضا بعید گفت:بعیدی خودش اعتراف کرد که ثبت می کند یعنی بیشتر از آنکه بخواهد عکس را از ثبت به زندگی برساند،زیرا عکس خبری می ماند که زنده باشد.عکس های خبری می مانند که در خود عکس می تواند با تو ارتباط برقرار کند و پیام منتقل کند لذا ثبت حادثه عکس خبری نیست بلکه ثبت سند است.
 
کمالی سروستانی در پایان گفت: اگر بخواهیم بگوییم رسانه های فارس در بعد از انقلاب را بررسی کنیم و از زمان انتشار روزنامه خبر تا امروز ۱۰ عکس را که در خاطره جمعی ما از وقایع مختلف استان مانده باشد عکسی به ذهن ما نمی آید و من امیدوارم عکاسان خبری رسانه های فارس مطالعه و توان خود را افزایش دهند تا انشاالله روزی شاهد نمایشگاهی از عکس های ماندگار آنها در ذهن مردم باشیم.
 




دسترسی‌ها
  زندگینامه
  رویداد
  سخنرانی
  گفت و گو
  مقاله
  کتاب‌
  عکس های شخصی
  درباره کوروش کمالی
  ارتباط با من
  آر اس اس